Etusivulle Sivukartta | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
M-40 V | EtusivuTuotteetTuotekehitysYhteystiedotPeatmetal | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kokoojavaunut M-60 EV M-50 EV M-40 V M-30 I-40 V M-60 E.SP M-30 SP Tuotantojyrsimet Siirtokuljetusperävaunut Kartiolieriövaihde » Karheejat » Jyrsinturvekääntäjä KÄ-18 » Jyrsinturvekääntäjä KÄ-9 » Suunnanvaihtajavaihteisto » Alennusvaihde » Yhdistelmäperävaunu YPV-50 » Kärkikippaava kauha » Turvekentän kantojyrsin » SE EN |
Jyrsinturpeen kokooja-aumausvaunu M-40VJyrsinturpeen kokooja-aumausvaunu M-40V on tarkoitettu ja rakennettu jyrsinturpeen kuormaamiseen vaunun omaan säiliöön, 1300 leveän kauhakuljettimen avulla ja päälleajoaumaukseen sekä auman tiivistämiseen turpeen itsestään syttymisominaisuuden vuoksi. M-40 V vaunulla pystytään tekemään päälleajoauman nousuista jyrkät ja aumasta korkea, mikä on turpeen tuottajalle hyöty. Nousuihin jää vähemmän kastuvaa pinta-alaa, peiteainetta eli muovia kuluu vähemmän. Peittämättömänä talvella turvetta kuormatessa kamimäärä vähenee. M-40 V vaunulla voidaan aloittaa auma keväällä kapeana tien varressa ja levittää aumaamalla kentän puolelle uusilla aumoilla (vasikoilla). Tähän työhön pohjapurkausmenetelmä soveltuu erinomaisesti. Aumaustyön tärkeitä tekijöitä ovat myös vaunun isot vetävät pyörät, sijoitettuna kuormaussäiliön takaosaan, aumalle noustaessa kuormasäiliö kallistuu taaksepäin. Painopiste siirtyy vetävälle akselille. Myös vetotraktorin takapyörillä on painoa. Tällä tavoin saavutetaan hyvät aumalle nousu ominaisuudet. Kentällä vetävistä säiliön taakse sijoitetuista pyöristä on se etu, että kun kuorman paino on enemmän traktorin pyörillä, painuu traktori ensin ja näin kuljettaja tietää ajaneensa pehmeään kohtaan. Kuljettaja avaa purkausluukut, laittaa ajovoimanoton peruutusvaihteet päälle. Vaunu kyllä vetää traktorin pois suosta eikä vetoapuja tarvita. Kuljettaja ottaa uuden kuorman. Kaikkien vaunujen ja perävaunujen voimansiirrot ovat Raiselift Oy:n omaa suunnittelua ja valmistusta. Vetävissä, leveissä napavälitteisissä akseleissa käytetään kuntotarkastettuja uusio-osia. Samoin kartaanilla olevaan planeettavaihteeseen. Suunnanvaihtaja on kokonaan uutta valmistetta ja suunniteltu erityisesti perävaunun suunnanvaihtajaksi. Suunnanvaihtaja on ainutlaatuinen Suomessa, mihin voidaan vaihtaa välitykset osia vaihtamalla traktorin ajovoimaoton tarpeen mukaan. Välitykset 1-1 – 5,5 – 1. Vaihteiston koteloa ei siis porata uudestaan vaikka vaihteiston hammasluku muuttuu. Osat välityksen vaihtamiseen löytyy Raiselift Oy:n varastosta. M-40 V kokoojavaunu on mitoitukseltaan sopiva maantiekuljetukseen autolla erikoiskuljetuksena. Vaunu saadaan työmaalle työvalmiina, eikä työmaan tehtäväksi jää kokoonpanotöitä. Vetäviä vaunuja mallit M-40 V, M-35 V, M-30 V, I-40 V, I-30 V I-80 V ja YPV-50 on valmistettu vuodesta 1991 lähtien noin 300 kpl. Ennen vuotta 1991 valmistettiin vetämättömiä vaunuja. Ensimmäinen vaunu on valmistunut kevääksi 1980.
Jyrsinturpeen mekaaninen kokooja-aumausvaunu, joka kerää turpeen karheesta.Vaunu tyhjennetään pohjasta ja turve aumataan vaunulla tiiviiksi aumaksi. Pohjapurkaus on patentoitu. Kuormauskuljetin on varustettu joustavalla kansi- ja takaosalla kantovaurioiden estämiseksi, josta patentti. Lisäkuvat
Tekniset tiedot
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Raiselift Oy - Raivalantie 524 - 39920 SUOMIJÄRVI - Puhelin 045 154 9772, 0400 126 332, 02 544 4141 |