Staart
+ Etusivulle    + Sivukartta  
M-40 V EtusivuTuotteetTuotekehitysYhteystiedot
Kokoojavaunut
M-60 EV
M-50 EV
M-40 V
M-30
I-40 V
M-60 E.SP
M-30 SP
Tuotantojyrsimet
Siirtokuljetusperävaunut
Kartiolieriövaihde »
Karheejat »
Jyrsinturvekääntäjä KÄ-18 »
Jyrsinturvekääntäjä KÄ-9 »
Suunnanvaihtajavaihteisto »
Alennusvaihde »
Yhdistelmäperävaunu YPV-50 »
Turvekentän kantojyrsin »

+ Svenska
+ English

Jyrsinturpeen kokooja-aumausvaunu M-40V

Jyrsinturpeen kokooja-aumausvaunu M-40V on tarkoitettu ja rakennettu jyrsinturpeen kuormaamiseen vaunun omaan säiliöön, 1300 leveän kauhakuljettimen avulla ja päälleajoaumaukseen sekä auman tiivistämiseen turpeen itsestään syttymisominaisuuden vuoksi. M-40 V vaunulla pystytään tekemään päälleajoauman nousuista jyrkät ja aumasta korkea, mikä on turpeen tuottajalle hyöty. Nousuihin jää vähemmän kastuvaa pinta-alaa, peiteainetta eli muovia kuluu vähemmän. Peittämättömänä talvella turvetta kuormatessa kamimäärä vähenee. M-40 V vaunulla voidaan aloittaa auma keväällä kapeana tien varressa ja levittää aumaamalla kentän puolelle uusilla aumoilla (vasikoilla). Tähän työhön pohjapurkausmenetelmä soveltuu erinomaisesti.

Aumaustyön tärkeitä tekijöitä ovat myös vaunun isot vetävät pyörät, sijoitettuna kuormaussäiliön takaosaan, aumalle noustaessa kuormasäiliö kallistuu taaksepäin. Painopiste siirtyy vetävälle akselille. Myös vetotraktorin takapyörillä on painoa. Tällä tavoin saavutetaan hyvät aumalle nousu ominaisuudet. Kentällä vetävistä säiliön taakse sijoitetuista pyöristä on se etu, että kun kuorman paino on enemmän traktorin pyörillä, painuu traktori ensin ja näin kuljettaja tietää ajaneensa pehmeään kohtaan. Kuljettaja avaa purkausluukut, laittaa ajovoimanoton peruutusvaihteet päälle. Vaunu kyllä vetää traktorin pois suosta eikä vetoapuja tarvita. Kuljettaja ottaa uuden kuorman. Kaikkien vaunujen ja perävaunujen voimansiirrot ovat Raiselift Oy:n omaa suunnittelua ja valmistusta. Vetävissä, leveissä napavälitteisissä akseleissa käytetään kuntotarkastettuja uusio-osia. Samoin kartaanilla olevaan planeettavaihteeseen.

Suunnanvaihtaja on kokonaan uutta valmistetta ja suunniteltu erityisesti perävaunun suunnanvaihtajaksi. Suunnanvaihtaja on ainutlaatuinen Suomessa, mihin voidaan vaihtaa välitykset osia vaihtamalla traktorin ajovoimaoton tarpeen mukaan. Välitykset 1-1 – 5,5 – 1. Vaihteiston koteloa ei siis porata uudestaan vaikka vaihteiston hammasluku muuttuu. Osat välityksen vaihtamiseen löytyy Raiselift Oy:n varastosta.

M-40 V kokoojavaunu on mitoitukseltaan sopiva maantiekuljetukseen autolla erikoiskuljetuksena. Vaunu saadaan työmaalle työvalmiina, eikä työmaan tehtäväksi jää kokoonpanotöitä. Vetäviä vaunuja mallit M-40 V, M-35 V, M-30 V, I-40 V, I-30 V I-80 V ja YPV-50 on valmistettu vuodesta 1991 lähtien noin 300 kpl. Ennen vuotta 1991 valmistettiin vetämättömiä vaunuja. Ensimmäinen vaunu on valmistunut kevääksi 1980. 

 

Jyrsinturpeen kokooja-aumausvaunu M-40V
 

Jyrsinturpeen mekaaninen kokooja-aumausvaunu, joka kerää turpeen karheesta.

Vaunu tyhjennetään pohjasta ja turve aumataan vaunulla tiiviiksi aumaksi. Pohjapurkaus on patentoitu. Kuormauskuljetin on varustettu joustavalla kansi- ja takaosalla kantovaurioiden estämiseksi, josta patentti.

Lataa esite >>

Lisäkuvat

Jyrsinturpeen kokooja-aumausvaunu M-40V  

Tekniset tiedot

 

Tehon tarve 85 kW
Teho 150-250 m3/h
Kuormauskuljettimen leveys 1300 mm
Kuormausteho 3-4 minuuttia / 37m3
Kuormauskuljettimen voimansiirto kahdella nestemoottorilla
Voiman ulosotto 1000 rpm
Renkaat, leveys leveys 774, korkeus 1850, 4 kpl
Korkeus 1850 mm
Alusta vetävä, voimansiirto mekaaninen
Leveä akseli pyörien laippojen väli 2800 mm
Turvelasti 37 m3
Säiliön tilavuus 40 m3
Säiliön leveys 4000 mm
Säiliön pituus 3100 mm
Kokonaisleveys 4850 mm
Kokonaispituus 9800 mm
Korkeus 4750 mm
Paino 6800 kg
Kuorman täyttymisilmaisin On
Pintakäsittelynä hiekkapuhallus, pohja- ja pintamaalaus

+Tulosta

Raiselift Oy - Raivalantie 524 - 39920 SUOMIJÄRVI - Puhelin 045 154 9772, 0400 126 332, 02 544 4141 - Faksi 02 544 4241